Het loyaliteitsconflict,
In veel situaties van seksueel misbruik speelt er loyaliteit naar de dader.
Was de dader tegelijkertijd iemand die je vertrouwde of die naast het misbruik misschien wel heel lief voor je was.
Ik vertel vaak in mijn voorlichtingen dat ik ook ben misbruikt door een hulpverlener die ik vertrouwde.
Je ziet de gezichten dan betrekken.
In het begin gebeurde er dan ook nog van alles in mijn loyaliteit.
Want hij was tegelijkertijd ook zo lief, dus soms dacht ik dan ook hoe kon ik het misbruik noemen?
Met keihard hier aan werken, ben ik er inmiddels achter dat het niet mijn schuld was.
Toen ik als puber in de jeugdzorg terecht kwam kreeg ik geen goede begeleiding bij dit stukje, sterker nog er waren volwassene die mij de schuld gaven of zelfs niet geloofde.
Ik was in de war en miste de dader nog regelmatig.
Wel werd mijn telefoon afgepakt en mocht ik niet meer op internet. ‘onder het mom van voor je eigen veiligheid doen we dit.’
Dit is voor mij extra schadelijk geweest.
Toen ik volwassen werd heb ik 6 jaar nodig gehad om een beetje van dat schuldgevoel los te komen.
Inmiddels ben ik opnieuw in behandeling voor mijn trauma’s en ben ik vooral bezig met dit stukje te verwerken en ik liep er gister tegenaan dat ik weer in verwarring raakte (De angst hebben bij de herbelevingen en in de therapie maar tegelijkertijd weer dat loyaliteitsconflict en vinden dat ik er geen therapie voor verdien.)
Ik werd er een beetje moedeloos van, na 8 sessies exposure therapie en 2 EMDR sessies waarin de angst en de verwarring van een gebeurtenis eindelijk er een beetje af konden kwam er een besef op gang.
Dat het met goede begeleiding op jonge leeftijd voor kids die dit meemaken niet zo ver hoeft te komen.
Dat de hulp die je hierbij kan geven als jeugdzorg proffesional het verschil kan maken.
Want het is nooit de schuld van een kind als een volwassene dit met een kind doet.
Al dus een therapeut : Het is hartstikke strafbaar en dat is niet voor niets.
Dit besef versterkt mijn missie alleen maar. ❤
Om mensen in de jeugdzorg te leren hoe ze het verschil kunnen maken voor kinderen/jongeren die dit meemaken.

En tegen de mensen die zich hierin herkennen wil ik zeggen het is niet jouw schuld!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.