De kracht van herhaling,
Het is vaak iets wat we onderschatten maar het zijn nou juist die tegengestelde ervaringen en de kracht van herhaling die regelmatig helpen bij herstel als je onveilig opgroeit.
Vandaag mocht ik weer een les geven voor mijn prachtige werk en het ging over het schuld gevoel na seksueel misbruik en Ć¼berhaupt bij kindermishandeling.
Over dat je niet stopt met van de ander houden maar dat je stopt met van jezelf houden.
Dat we af moeten van het idee dat het de enge mannen zijn in de bosjes die kinderen misbruiken. Want in veel gevallen is juist die persoon waar je het niet van verwacht dader.
Dat schuldgevoel zit diep bij veel slachtoffers.
We onderschatten vaak dat het heel belangrijk kan zijn om te benoemen dat het niet de schuld is van een kind die dit meemaakt.
Maar die ene zin het is niet jouw schuld en vooral de herhaling hiervan kan zo het verschil maken.
Iets wat diep zit en wat zich jarenlang heeft herhaalt is niet zomaar verandert of uitgewist.
Maar je kan er wel zijn en naast het kind gaan staan en vragen wat het kind nodig heeft en vooral niet loslaten en desnoods 100x uitleggen waarom het niet de schuld is van het kind en zo een kind andere ervaringen laten opdoen die bijdrage aan het referentie kader.
Zo werkt het zelfs door tot diep in de volwassenheid van een kind wat onveilig opgroeit.
Zo leer ik na een heel proces nu als volwassene alsnog dat het okƩ is om kwetsbaar te zijn en dat ik daar niet om afgekeurd zal worden en dat het nu veilig is.
Puur door de kracht van herhaling en de andere ervaringen die ik opdoe en de reacties die ik nu krijg als ik moet ‘huilen of kwetsbaar ben.
Van de week was er nog zo’n diep besef momentje (Want waarom mij schamen voor mijn tranen die ik had tijdens therapie toen het besef doordrong dat het niet mijn schuld was.)
Toen ik van de week voor de zoveelste keer in dat patroon leek te schieten werd ik ook wat ongeduldig.
Tot ik mij besefte dat ik het misschien nog wel 100x moet ervaren voor het kan veranderen en dat ik mezelf die tijd mag geven. ā¤

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.